7. okt. 2009

Studie-syndromer

Weizenbaum-syndromet

Symptomer:
Grænseløs begejstring ved gennemlæsning af den relevante tekst. Latter og tårer afløser hinanden, kun afbrudt af indtegningen af små hjerter i teksten for at markere specielt dejlige afsnit. Læser vil evt. prædike tekstens budskaber til følgende forelæsning. Ekstreme tilfælde resulterer i toilet-grafitti. Ref: matematisk instituts toilet faciliteter. Dog ikke begrænset til naturvidenskabelige tekster.

Årsag:
Sen nattelæsning, overtræthed, for meget sukker i kaffen og for meget kaffe.

Kur:
Mindre nattelæsning, mere søvn. Forsøg med studieorganisations-kurser har vist sig succesfulde i det omfang patienten har holdt sig til den anbefalede organisering af studieaktiviteter.

Wittgenstein-syndromet

Symptomer: Indre ro, Mona Lisa-lignende smil, overskud, næstekærlig omgang med frustrerede metodefags-, videnskabsteori- og studium generale-studerende. Overdreven frekvens af brug af følgende udtryk: "sprogspil", "Hvis en løve kunne tale...", "Ord er betydning, og betydning er ord."

Årsag: Introduktion til og tilegnelse af Philosophische Untersuchunge.

Kur: Ingen kendt. Auto-suggestiv terapi m. følgende mantra har vist sig at have afdæmpende effekt på symptomer: "Han forklarer jo ingenting, han forklarer jo ingenting, han forklarer jo ingenting..." Gentag ad nauseam.
Patient bør holdes væk fra løver og sociale spil.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar