17. mar. 2010

Noget klogt

Hehe. Rasmus har bedt mig om at skrive noget klogt. Hvorfor enhver sætning, der følger, vil fremstå idiotisk, simpel og uinteressant i mine egne øjne. Men forståelig og sammenhængende omend ikke andet. Forhåbentligvis. For hvad er klogskab hvis ikke forsøget på at imponere ens ligeværdige med den smule indeksikale viden, som man gennem alt for mange år på skolebænken og i særdelesheden alt for mange timer andetsteds har inhaleret og deponeret?

Så hvordan skriver man noget klogt. Man undlader at forsøge, vil jeg påstå. Forestil dig, at du skal til at spille Trivial Pursuit med venner over et glas rødvin. En eller anden åbner munden, og ytrer begejstring over naturvidenskabs-kategorien, fordi han har engang læst fysik (eller biologi) og er derfor kongen af naturvidenskab.

I selvsamme øjeblik hentes en Trivial Pursuit nisse ind i eksistensen med et næsten uhørligt "keflimp". Nissen eksisterer kun som en lydløs ånd, uden masse eller fysisk udstrækning. Men han eksisterer skam. Tro mig. Hans små sammenknebne øjne finder hurtigt synderen og grunden til hans tilstedeværelsen. Ex-fysikeren. Eller ex-biologen.
Nissen hæver en kroget finger, peger på ex-fysikeren (ja, afgjort ex-fysiker, jeg er sikker nu), hvisker "Diiiiig" mellem sammenbidte tænder, hvorefter han hiver den medbragte Trivial Pursuit fjernbetjening frem. Det er en kedelig fjernbetjening, men den er alt, hvad nissen har brug for. Der er én knap, og den er stor og rød, påmalet skriften 'Taber'.
Nissens ansigt flækkes i et manisk grin, et galt glimt spiller i hans små nisse-øjne, og han hæver fjernbetjeningen, peger på ex-fysikeren, og trykker. Værsåartig. Ex-fysikeren har lige vundet sig en absolut oste-løs sidsteplads.

Og den er sikker hver gang. Ingen kan påvise nissens eksistens, men jeg har set det ske. Jeg har for helvede oplevet det. Næh, hvis ex-fysikeren nu bare havde holdt hans kæft, så havde han haft fornøjelsen af at kunne overraske med at vide hvad sammensætningen af gasser i atmosfæren er i procenter med tre decimaler (for at komme med et eksempel, der ikke er relateret til egentlige begivenheder eller erfaringer. Der var i hvert fald ikke en ex-fysiker tilstede.). I stedet forventes det nu, at han svarer korrekt på alle de grønne spørgsmål, og det er måske for meget at forlange af en stakkels ex-fysiker.


Således. Jeg har lige skrevet noget ikke-klogt, for jeg har ikke engang forsøgt. Det er dog ikke garanti for at skrive noget klogt, overhovedet. Men det var heller ikke pointen. Pointen var, at få fyret mit hoste-lyds-link af, hvilket jeg har ventet på i et stykke tid. Jeg er nu tilfreds med mig selv. Hav en god dag!

2 kommentarer:

  1. Jammen tak for endnu et muntert indlæg :-))

    Og hvor er det bare rigtigt med den nisse. Den har ofte hvæset efter mig (dog ikke vedr. de grønne brikker men når jeg har pralet af min viden om film og teater -- jeg gør det aldrig mere!!!!) og SLAM; jeg har tabt med et brag, men sjældent med ære...

    Tror nok, at næste gang nogen inviterer på et spil Trivial eller Bezzer, vil jeg prale af noget jeg overhovedet ikke ved en skid om.

    Mon så ikke det fører til komplet sejr ?????

    SvarSlet
  2. Mmm, jeg er ikke sikker. Men det er en start ikke at påkalde sig dens vrede, det er helt sikkert :)

    Jeg ejer heldigvis ikke hverken spillene eller bordpladsen til at spille dem på. Så må man jo invitere på the i stedet. Eller kaffe. Eller et spil Guitar Hero! Wooh!

    SvarSlet