7. nov. 2009

Og så blev der stille

For nu. Umiddelbart midt i opvasken blev der stille, cirka samtidig med at jeg fik den her idé, til det her manuskript. Jeg lod dybe tallerkener fortsætte med at være både beskidte og dybe, og gik i gang med at skrive. Kapitler, udkast, titler, navne, steder. Skitser udvikler sig til noter, noter bliver til tekst, og teksten bliver gransket og omskrevet. Seks sider inde rammer den mig så. Tvivlen.

Det er jo banalt, det her. Hvor er indsigten? Hvor er det spændende perspektiv? Hvor er det (u)tvetydige diminutive glimt af virtuositet, der gør det hele læseværdigt? Og hvad fanden bilder jeg mig ind? 25 år gammel og så har jeg noget at byde på? Så ved jeg noget om et eller andet, som andre kan lære noget af? Hah. Hovmod, det er, hvad det er.

Så jeg gemmer dokumentet, arkiverer det som 'Manuskript#142' i min rodekasse-mappe, og vender tilbage til mine dybe tallerkener og min stilhed. Når jeg bliver gammel, tænker jeg, så vil jeg lære, at være ligeglad.

7 kommentarer:

  1. Man bliver aldrig ligeglad. Man kan tilgengaeld blive bedre til at sortere. Selvfolgelig har du noget at byde paa ellers ville saadan en som mig ikke vaere venner med dig (arrogant, I know, but true)

    No rules, man! Just write!!
    Reglerne kommer bagefter. Don't worry if you've seen the shot before, you can always make it your own.

    Uh, her er lige lidt fra Neil Gaiman da han var ved at skrive The Graveyard Book:

    "I'm more or less happily writing Chapter Six of The Graveyard Book. I say more or less as I'm at that place where I hope that the book knows what it's doing because right now I don't have a clue -- I'm writing one scene after another like a man walking through a valley in thick fog, just able to see the path a little way ahead, but with no idea where it's actually going to lead him."

    No rules. Just writing ^^

    SvarSlet
  2. Hehe. Og aaaw! Og ja :< Mange svar på én gang! Men det er måske egentlig også det, som jeg mener med at være ligeglad, tror jeg. At skubbe tvivl og usikkerhed til side, og så gøre det bagefter. Det er for helvede sådan jeg skriver, når det er en opgave. I samtlige retninger på én gang, og så kan det altid gen-forståes og flettes sammen, rives fra hinanden og redigeres senere.

    Jeg må læse den bog, kan jeg forstå :) Har de sidste 78 sider tilbage i Wuthering Heights, og jeg glæder mig til at de er done. Jeg er ikke fan indtil videre, må jeg indrømme. Hvilket måske er afsløret, idet jeg kan det nøjagtige antal resterende sider i bogen i hovedet. Hvem sagde nedtælling? Hm. Måske de sidste 78 sider er alting værd. Måske.

    SvarSlet
  3. PS: Vi skal snakke bøger til jule-hygge! Blandt andet :)

    SvarSlet
  4. Du har laest Coraline, ikke?

    Wuthering Heights *gys* Den er lige saa hojt paa min liste som Moby Dick og Ulysses (er faktisk aldrig blevet faerdig med Ulysses, heh)

    Du skriver en opgave fordi andre beder dig om det, men du laver jo et manuskript fordi du gerne vil. Jeg har malerier og historier jeg har arbejdet paa i aarevis som bare aldrig bliver faerdig med mindre at de bliver solgt, givet vaek eller er med i en produktion.

    You need deadlines, sweetie ^^
    Skal vi lave en film? :)

    Oh ja, skal julehygge vaere den forste i advent?

    SvarSlet
  5. Det har jeg faktisk ikke :0/ Et godt julegaveønske, måske?

    Snakkede vi egentlig ikke engang om at lave en Ulysses camp? Læse den sammen i én (årlang) sitting? Heh. Så mange måder, at hade sig selv på. Vi må gøre det!

    Det har du garanteret ret i. Indtil videre, så lever manuskripterne deres eget liv på harddisken, kommer ikke rigtig længere end dertil. Medmindre man laver dem til flims! Jaaa! Jeg har adgang til kamera og studie og lys og alt det der jazz gennem studiet :) Kunne være fun!

    Mm, godt spørgsmål. Vi kan da bare sige, at det er det vi gør? :)

    SvarSlet
  6. Eller du kan faa min audiobook. Gaiman laeser selv op. Ooooh so lovely ^^

    Ah yes, camping turene. Jo, vi har kun snakket om dem i ... eh ... 7 aar? 6? Hihi. Kan vildt godt lide at vi altid snakker saa feberrigt om dem, men vi har aldrig gjort det.

    1. i advent. It's a date, my friend *thumbs up*

    SvarSlet
  7. Ville være niiiiiice! Vil kvæle Wuthering Heights i aften, tror jeg. Fanme.

    Godt så! Har hermed booket mig selv i min kalender :) Begynder lige så stille at nyde, at have styr på ting. Bliver hyggeligt! Vi skal lige informere Stunsen også, eftersom det var hendes forslag i første instans. Jeg tager marcipan med!

    SvarSlet