24. sep. 2009

På eventyr: Vinsmagning på Aros

13:48 - Billet ankommer med e-mail. Den glade giver ringer og lytter til mine argumenter om, at jeg bliver en skandale, men er ligeglad. Hvis det virkelig er god vin, hvorfor skulle man så spytte ud, undrer jeg mig.

14:05 - Glad i bad! Nødvendigvis må jeg være ren, pæn og ikke-krøllet til min første vinsmagning nogensinde. Hm. Dum idé at børste tænder igen? Hvad nu hvis jeg ikke får skyllet flouren helt ud, og den ødelægger oplevelsen af de første 25 vine?

14:23 - Omklædning. Godt så. Vinsmagning. Hm. Der må være et eller andet passende i mit Ikea-monster af en kommode. Noget ikke-krøllet. Noget der får mig til at ligne én, der godt kunne finde på at købe en hel masse, men måske ikke nødvendigvis gør det. Jeg kommer for helvede bare for drikke vinen og æde deres snacks.

14:24 - Utroligt så krøllet ting bliver i kommoder. Må anskaffe skab. Og en lejlighed med plads til skab. Vaske tøj når jeg kommer hjem.

14:46 - Børster tænder. For en sikkerheds skyld. Gurgler som aldrig før.

15:14 - Billetudprintning på uni. En skam de ikke har ens navn på en gæsteliste. Jeg ville gerne optræde på en gæsteliste. Vigtige personer står på gæstelister.

15:21 - Afgang på gåben. Har taget det pæne fodtøj på. Mindes at mor instruerede mig i, at jeg ikke burde bruge dem til hverdag, hvorfor i dag lige er blevet en festdag. Mon det var lige præcis dén tanke, hun ønskede at destillere i mig?

15:55 - Ankomst og jeg er ikke fashionably late. Pis. Må gå langsommere for eftertiden. Åhja. Trappe. Fucking gigantiske trappe.


15:58 - Møder Sabina, favorit tjeneren fra Et, på vej op ad trappen. Hun er på vej ned, ivrigt snakkende i hendes telefon. Har foretaget turbo-vinsmagning, viser det sig, færdig på et kvarter. Sabina er afgjort pro.

16:02 - Jakke/trøje placeret i garderobe. Læner mig op af gelænder og forsøger ikke at se alene ud. Der står et mindre selskab til højre for mig, og diskuterer hvor vildt smart det bare ville være, hvis nu deres iPhones bare li'som kunne genkende etiketten, og så kunne man lige give vinen stjerner. De griner som æsler. I kor.

16:05 - Så! Pop siger propperne! Jeg stalker et ældre par, går ud fra at jeg må kunne lure nogle tricks af dem, helst førend jeg klokker i den.

16:08 - Første vin. Pinot noir af en art. En lav, rund og lidt snusket mand med en meget stor og rød næse fortæller vinhusets repræsentant at vinen er forfærdelig. Jeg overvejer at indskyde, at det samme kan siges om hans ansigt. For tidligt at lave ballade, så jeg går hen og renser mit glas.

16:09 - Uh, man skal også spise kiks! Eller... knækbrød? Kiksebrød, smager meget af hvede, lidt af sesam.

16:11 - Anden vin. Hm, besynderligt. Smager meget af hvede og sesam. Usædvanligt for en rødvin. Hvede i en hvidvin, ja, men sesam? Skriver en note i mit program.

16:12 - Jeg er en idiot. Sletter min note.

16:15 - Men hvor gemmer de alle hvidvinene henne? Oh, champagne! Me oui, uhlalala, kom til farmand!

16:45 - Mmm. Champagne. Har bobler, der ligner fiskerogn. Er ikke sikker på, at det er et kompliment. Lige som jeg ikke er sikker på, at det er okay at pimpe den samme champagne i en halv time. Vinhusrepræsentanten skuler.

16:51 - What? Heats? De skifter vinene ud? Ack! Og jeg er ikke engang halvvejs i første heat!

17:01 - Efter en lille spurt smager alle rødvinene af kirsebær. Må helt klart spise mere kiksebrød og måske spytte mere vin ud.

17:07 - Sjasker en vin-udspytnings-tønde til i vin-udspyt. En små-fimset mandsperson griner af mig og præsenterer et mesterskud af en vin-udspytnings-stråle. Ingen pjaskeri her. Nægter at fortælle ham, at vaskevejledningen til hans cardigan dingler ud af hans nakke. Hævnen er sød.

17:09 - Opgiver at spytte ud.

17:12 - Falder i snak med det ældre par, som jeg stalkede. Manden anbefaler en portvin samt en bog om portvin. Tror han er glad for portvin. Må hellere smage den, måske den kan fjerne kirsebør-smagen.

17:14 - Portvin er a-okay! Slik, som man kan drikke. Begynder at forstå, hvad mor mener med at være portvinsdranker, hvis man absolut skulle være dranker.

17:22 - Har proppet mig med kiks, renset glas og gane i en uendelighed. Lægger an til at smage en vin til 3.200,- før moms. Dyreste vin, som jeg nogensinde har smagt! Må være dyr af en årsag.

17:23 - Skuffelse. Smager af kirsebær. Hvor blev champagne-manden af?

17:29 - Fandt et par hvidvinsmænd. Er ved at være små-snaldret. Er det mon okay at drikke af det vand, som man skal rense glas med? Den lave, snuskede og runde mand gør det, er ikke sikker på, at hans opførsel er eksemplarisk.

17:35 - Portvins-mand! Hej! Fortæller ham, at han havde ret, hvorefter han underviser mig i flaske- og fad-portvin. Jeg bliver SÅ klog at høre på til jul, når mor popper en flaske portvin til desserten.

17:49 - Erf. Har smagt 26 vine nu. Ikke sikker på, at jeg har lyst til mere. Og hvad fanden sker der for kirsebær?!

17:51 - Buzzz.

18:01 - Festen slutter, og jeg gør mig umage for at gå i en lige linje mod døren. Stor succes!

18:02 - Forbandede trapper. Selv når man går ned af jer er i en pest! Rend mig, lorte trapper!

20:24 - Endelig hjemme. Tog en smuttur forbi Et for at konferere med Sabina og bestille vin til Brian, smuttur forbi Ferdinand for at sige hej til Anna, smuttur forbi Morten for at sige hej til... Morten. Og nu skal der satme børstes tænder.

3 kommentarer:

  1. Hans! Hvorfor var jeg ikke med? Og hvorfor besøgte du ikke mig? Jeg er skuffet!

    SvarSlet
  2. "Din kommentar vil kunne ses efter godkendelse"... Hvadbehar?!!?! Nej, nu har jeg da aldrig! Hans, hvor er ytringsfriheden?

    SvarSlet
  3. Haha :D Undskyld!

    Ang. besøg: Jeg ville, selvfølgelig, gerne have haft selskab, men jeg havde kun én billet. Til gengæld så jeg flere rende rundt med Aros skilte. Måske du slet ikke skulle bruge en billet?

    Ang. ytringsfrihed: Det er for din/vores/min egen beskyttelse fra de slemme spambots! Tænkte nok, at det var et spørgsmål om tid, førend en medievidenskaber reagerede :p

    SvarSlet