11. okt. 2009

Lavet i den helt rigtige gryde

"Åh gud," tænker jeg på den indvendige side af mig selv. Jeg er blevet voksen. Det kan godt ske, at vi kun sidder i hovedretten, men inden alt for længe har jeg serveret fire retter til seks personer. Der er hvid dug, levende lys, seks glas til hver gæst. Stuen er det her sted, hvor man ikke overvejer at tænke tanken, at der måske var andre steder at være. Det er hér. Nej. Ikke kun voksen. Jeg er blevet min mor.

Jeg regner med, at jeg har været vidne til ca. 17 jule, hvor mor har stået med hendes juleforklæde på i køkkenet, to dage i streg. To gange har ovnen svigtet hende, hvorefter vi oplevede et studie i ord, som vi ikke måtte bruge i skolen. Blod, sved, tårer, hele omgangen, det er alt sammen sket og oplevet i køkkenet. Men jeg ved, at hun smiler, når hun sender det første fad ind. Jeg begynder lige så stille at forstå hvorfor. Mors mad er sandeligt det bedste i verden.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar