15. dec. 2009

Forbandede hjul - redux

Han peger med en blyant, og hvisker 'Dér', idet vi finder hullet. Han rynker panden, og forsøger at se gennem brillerne i det dårligt oplyste kælderrum. Beder mig række ham værktøj, forklarer i detaljer, hvad han gør og hvorfor, så jeg forhåbentlig kan gøre det egenhændigt næste gang. Tører olie og skidt af i kedeldragtens bukser. Møffer lidt idet jeg undskylder cykelpumpens kvalitet med dens alder. 'Bare fordi, at den er gammel, kan den vel være god nok?'. Jeg griner, og Far skifter det lettere fornærmede udtryk ud med et smil. Han ved godt, hvad jeg mener. Der er forskel på cykelpumper og fædre. Men denne cykelpumpe er nu lidt speciel.

Så længe jeg kan huske, har vi altid haft den. Den er med stor sandsynlighed betydelig ældre, end jeg er. Dens greb er lavet af træ, og den sorte maling er skallet af hist og her. Fatningen dur egentlig ikke så godt til moderne ventiler, men med en ekstra indsats, så går det. Det er verdens bedste cykelpumpe, og jeg har fået den af Far. Der måske har fået den af Farfar.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar