23. dec. 2009

Juleaften nr. to

Der er to juleaftener her i huset. Den ene er selvfølgelig den 24ende. Den anden er når Far kommer hjem fra sidste arbejdsdag før juleferien med firmagaver. Og det gjorde han så i dag.
Første pakke var en pose fra La Glace, fyldt med en masse små pakker og kasser. Vi fik ikke åbnet for det hele, men vi fandt chokolader, småkager, kaffe, the, en skærekage og en roulade (hvilket var meget underligt, synes vi, men det må være lidt interessant, nu når det er fra La Glace). Jeg rækker hånden ud, for at tage en smagsprøve, men Mor dasker den væk med et svirp i håndledet, der ville gøre enhver skolelærerinde i 1920'erne misundelig. Mor er stor fan af at dosere, hvad der er godt, hvilket er et standpunkt, som jeg for det meste er parat til at udfordre. Specielt når det gælder chokolade. Herregud, tænker jeg, det er jo bare chokolade. Til for at blive spist, ikke?

Anden pakke indeholdte seks flasker vin, der næsten alle sammen var ældre, end jeg er. Eller, nej, det er løgn, de var fra 2001 eller deromkring, men de kunne lige så godt være fra umiddelbart før Napoleonskrigene startede. Far rutter måske med mange ting, men ikke gave vinen. Jeg vinker farvel til vinen fra døren til viktualierummet (bedre kendt som vinkælderen) efter at han har katalogiseret, markeret og arkiveret den. Farvel vin, vi ses engang når jeg (forhåbentlig) arver dig. Mens Mor trods alt deler ud, så gemmer Far bare på tingene i rigtig lang tid. Herregud, tænker jeg, det er jo bare vin. Til for at blive drukket, ikke?

Tredje pakke bestod i en trolley-taske. Herregud, tænker jeg, den må han sku sende retur.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar