6. apr. 2010

Ostemand søges

Dengang jeg var cirka så høj (forestil dig, at jeg holder en hånd vandret ud i knæhøjde), havde vi en fast ostemand. Han solgte oste fra et lille baglokale på en gård, hvor man kunne få lov til at smage på alting. Alting lavet af ost, vel at mærke. Så var man sikker på, hvad fanden man fik slæbt hjem (for gården lå meget langt væk, når man ikke højere end som så (samme fagter som før, bare nede omkring skinnebenet), og kun har en meget lille cykel at transportere sig selv og en ost på).

Mindet om ostemanden på ostegården er ikke beriget med overvældende følelser af nogen art, men som jeg står og bladrer uinteresseret igennem et begrænset udvalg af oste i Føtex, så kan jeg godt savne konceptet lidt. Specielt fordi jeg endnu ikke har købt en øko-ost i Føtex, der smagte dejligt, i modsætning til den som Maria og Kenneth serverede for mig, dengang jeg sov på deres luftmadras på deres kontor i København. Eller var det Amager?

Så hvor køber man daglidags-oste i Århus? Daglidags i modsætning til den slags, som man kan købe i Grand Fromage. Jeg har ikke et stort behov eller forbrug, jeg er bare træt af træls ost. Fanme.

4 kommentarer:

  1. Jeg bliver glad af at købe oste i Salling Super. Ikke ligefrem billigt, men ost er for mig også en luksus.

    SvarSlet
  2. Er ikke sikker på at min viden er opdateret, men da jeg boede i byen var der to rigtig gode steder, hvor man kunne smage inden man købte, og desuden kunne købe små mængder af flere forskellige oste.
    Trøjborg Ostelager - Tordenskjoldsgade (én af kælderbutikkerne)
    Byens Ost - M.P. Bruuns Gade (lige ved Schweizer-bageriet)

    SvarSlet
  3. Prinsisse -> Hvis deres oste gør dig glad, så er det prisen værd, vil jeg påstå :) Tak for tippet!

    Pernille -> Byens Ost er desværre lukket :( Ledte forgæves efter den, da jeg fik mit første anfald af Føtex-fnidder. Den er åbenbart forvandlet til endnu en sushi restaurant. Tøjborg Ostelager skal til gengæld helt klart prøves af, så tak for hjælpen :)

    SvarSlet
  4. Min yndlings-oste/oliven/delikatessemand bor i en kælder på Frederiks Allé. Dania hedder butikken. Det er primært italienske og spanske oste, men man må smage inden man køber, og betjeningen er sød og kompetent. Mmm.. :)

    SvarSlet